10 mars 2009

63° 25′ 37″ N, 10° 23′ 35″ E

Hå, nå går det unna. Har jeg ikke først vært noen dager på Toten, så setter jeg meg på toget nordover. Ut fra koordinatene i tittelen har du sikkert gjettet det nordligste punktet jeg besøkte.

Jepp, helt riktig, jeg var i Trondheim en tur. Jeg benyttet anledningen til å hilse på alle de bra folka som bor der med det samme jeg var på Toten, og likevel skulle ta tog. Det var stor stas i trønderhovedstaden. Været var topp, folka var bra, og maten var bra. 3 kriterier for et godt opphold. Jeg bodde hos en miks av tidligere Høgtunelever og tidligere Øytunelever. En bra gjeng. Skal si jeg er imponert over Miriam som holder ut med 4 Gutter. Alle hardt studerende.

Til forskjell fra Bergen, var det faktisk snø i Trondheim, og gode skimuligheter. Så når de stakkars hardtslitende studentene var på forelesninger, så benyttet jeg sjansen til å prøve skiforrholdene. Noen bakker, men gode løyper, og ok utsikt over byen og fjorden når jeg kom oppå en eller annen topp jeg ikke husker navnet på. Bør prøves. Torsdag kveld ble toppet med middag hos Gunn. (For de av mine lesere som ikke kjenner Gunn, så anbefaler jeg å bli kjent med henne.) Ovnsbakt ørret med saus og poteter, etterfulgt av deser og kaffe kokt ordentlig, ikke noe juks med trakter der i gården nei. Det gode varer ikke evig veit du, så da det var tid for oppvask trakk jeg meg rolig tilbake med litt dårlig samvittighet. 

Jeg gav meg for såvit ikke med å besøke Trondheim. Etter en rolig fredagsmorgen med besøk på NMSU hovedkvarteret og en god kop kaffe, ble jeg eskortert til riktig Buss for videre transport til Høgtun folkehøgskole. Det var duket for Høgtunleikane.

Av omsyn til mine nynorske lesarar, og diverse truksmål og sterke ynkjer om at eg framleis skal nytta Nynorsken i mine blogginnlegg, vel eg å benytte detta målføret i resten av innlegget.

Høgtunleikane er ein årleg turnering i innebandy, badmington og volleyball. Ei stor begivenheit. Eg spela på laget "Dansebandy" i Innebandyturneringa, og deltok ikkje i dei andre greinane. Korleis det gjekk vil eg ikkje tala så høgt om, men vi laga mange vinnarar.

På Høgtun er sjølvsagt det sosiale viktig, og eg vil sei det var trivleg å sjå at gamle bekjenndskapar. Søndag hadde Roger og eg ei form for matturne. Fyst ei god steik på Høgtun, tett fylgde av ei utmerka bærinnehaldande kremdesert ein berre ikkje kunne få nok av. Etter å få stabla Roger på beina igjen etter overeting, bevega vi oss oppover i skogen til Mortens(musikklærar og matglad) nye bålplass der med fekk ei god bålstekt Ørret med ubeskriveleg tilbehør, og etterfyljande vaflar. Viara trilla med ned bakkane til Bjarte og Siv på kveldsmat. Som du skjønar, så treng me ikkje meir mat den veka her.

Ellers var det trivleg å helsa på gamle kjende, og forma nye bekjenntskapar med folk, og med forkjøling som vart med attende til Bergen. Eg satt på med Roger attende til Bergen, og vi hadde ein times stopp i Sogndal, kan ikkje beskrivast med ord, men det var særs triveleg og trffa at folk der og. Eg nytta og høve til å kjøpa meg ny kalkpose til klatring, og fornye garderoba mi på buksefronten.

I skrivande stund håpar eg å bli raskt frisk frå forkyling, og få tatt at forsømd skolearbete.

7 kommentarer:

livilaiv sa...

Du er god du Andreas! Bra du held fram med nynorsken;-)
Syns forøvrig at det er litt urettferdig at du har vore både i Trondheim og på Høgtun:( Eg og vil:(
jaja, eg får vel heller gleda meg over at du fekk gleda deg over å vera der!
Men du.. lenge sio eg har sitt deg no.. vera med på lagsmøte på lørdag??

Anonym sa...

ååh, jeg blir lei med ved tanke på at jeg ikke var i trondheim når du var på besøk! kunne virkelig ønske timinga passet litt bedre.
MEN, vi får ta det igjen en annen gang! håper jo på å komme til bergen snart! faktisk en biiiitteliten sjangse for at jeg kommer ikke nå til helga, men helga etter der - for skal på forbredelsesmøte for en konfirmantleir jeg ska være leder på i påska. så da dukker jeg opp på døren din og inviterer meg selv på te :D
marka bak miriam og de er fantastisk, vi bor like ved! rart du ikke traff på charlotte, hun er ute å går på ski hver dag!

men god bedring med forkjølesen :D

Miriam sa...

Du er no god du Andreas:) Det var i kvartfall så triveleg å ha deg på besøk, sjølv om eg ikkje rakk å bake noko godt medan du var her - skulle ha satsa på fulltid heimeverande husfrue så eg kunne ha holdt kakeboksen og heimen i stand 24/7;)

Velkommen tilbake:)
God betring!

Karoline Sofie sa...

So bra du har valt å fortsetja med nynorskskrivinga! :)
Så heldig du er som fekk reisa til både Trondheim og Høgtun! Skikkelig misunnelig:)

Trygve sa...

Kjære broder, det er med sorg i hjertet at jeg vedgår å ha bøyd under for utfordringa di. Jeg har laget et enkelt lite innlegg, og håper at det er bra nok. Jeg kan nok ikke skryte av skrivestilen da jeg prøver å være en smule mer seriøs på bloggen min, men jeg trur det skulle være en grei dekning av dompapen. Selvfølgelig er det en del mangler, som artsbeskrivelse og lydgjengiving, men jeg trur det får holde. Superglad i deg.

Andreas sa...

Eg får vel halda fram med noko nynorsk... Liv Grete: Lagsmøte blir eg meir enn gjerne med på, gler meg allereie. ;o)
Emilie: Det hadde vært veldig koselig om du kom på besøk, jeg skal servere te veit du. ;)
Miriam: Eg har hørt mykje godt om kakeboksen, så eg ser fram til at han er full neste gong eg kjem, gler meg :¤)

Ellers vil eg takka alle som har ynkjt meg god betring, eg er på betringens veg og snart frisk atte får en tru.

gunnda sa...

Gode dagen,unge mann.Takk for sist,det var virkelig koslig å ha besøk av deg,og de andre kjekke,unge menneskene.Jeg sier velkommen tilbake,og ønsker deg ei velsigna helg.Jeg legger med en liten hilsen til Emilie,som bor like oppå haugen,du er velkommen innom,her nede på flata.varm klem fra Gunn:-)