13 april 2009

Ljosobelgen (1948 moh)

Etter tidenes Påskeleir på Mesnali, var det duket for restutisjon hjemme på Toten. Det var da problemene, eller i hovedsak et problem dukket opp. Vi gikk tom for Egg!!! Mamma hadde bare kjøpt 40 egg til påsken, og regnet med at det skulle holde, men nei da. De egga holdt bare 3 dager, og langfredag var det eggrasjonering. Så jeg tok den del av eggene som tilfalt meg og stakk til fjells. Med søstern, 2 kamerater og bare 4 egg(!!!) + et til frokost (man kan tross alt ikke kjøre uten egg) fylte jeg Mazdaen, og det var duket for Rondanetur.

Første hindring på veien var et par snøskred som Mazdaen ikke klarte å passere på egenhånd.

Siden vi hadde med ei jente på tur, så måtte jo hu selvfølgelig dra pulken. Skulle jo bare mangle, det var jo guttetur.

Dag 1 gikk vi på ski inn til Rondvassbu turistforeningshytte hvor vi tilbragte natta på sovesal. Jeg fikk en god natt, og sov godt hele natta, mens de andre klaga over en som snorka...

Dag 2 var været ok+, og en tøff sky la seg over Storronden.

En kjekk kar som visar veg... Inne i tåkeskyen bak den bleke mann, ligger Ljosobelgen. Vårt mål for turen.

Før toppstøtet måtte vi selvfølgelig ha en matpause for å fylle opp lagra, mens de andre fylte på med nøtter og sjokolade, la jeg like gjerne innpå store deler av eggrasjonen min. Etter matpausa, var det skibytte fra langrensski til toppturski, og pulken ble lagt igjen. Nå var alt og alle klar for toppen.

2 Staute karar i påskesola.

Av hensyn til bekymrede mødre er dette bildet tatt litt på skrå. De siste 300 høydemeterene var hellingen på det meste vel 30 grader, og noe som resulterte i en artig nedkjøring.

Tor Haakon med melkesjokolade på toppvarden. Vi er tross alt nordmenn.Tor Haakon "litt på kanten"

3 staute karer.

Lunch med god utsikt

Før nedkjøring var det duket for diverse topp-posering, hvile og sjokolade.

På grunn av overmenneskelige prestasjoner er nedkjøringsbilder sensurert, men jeg kan jo nevne at det var helt konge!!! Litt løssnø oppå skare. (Det ble litt gjennomslag etter hvert) 

Da vi kom hjem var det selvfølgelig tomt for egg, og det var duket for danboltfamiliens første eggfrie påskemorgen. Mamma følte seg skyldig (siden hun hadde feilberegnet antall egg ved innkjøp, bare 40 egg til 5 dager), men pappa visste råd. Han fyrte opp vespaen, og takket være venner med høner ble det egg 2. påskedag, noe som var helt livsnødvendig siden jeg denne dag skulle kjøre over fjellet tilbake til Bergen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det så ut som en herlig tur!
og så fint vær dere fikk :)

Andreas sa...

Det var knall. Jeg så du hadde lagt ut bilder fra Påskeleir på Skogsta. Var det bra leir?

Roger sa...

Godt å se at du har hatt det som plommen i egget! Det blir fort noen dilemma; skall skall ikke, men når hverken høna eller eggene kom først, var det bra at han far klekket ut en plan og kjørte dit høna sparker. Håper han ikke kjørte helt til Hønefoss, for jeg tror han hadde kommet langt med litt rugmel. Kanskje han la alle eggene i én kurv, det kunne blitt mange knuste drømmer, men det må vel til for å lage omelett? Han hadde all grunn til å være stolt som en hane etter den turen.Men vær mild mot mor, ingen grunn til å egge til strid!"Hvem kan spegla foruten egg, hvem blir mett utan bacon?"
Det var mine bevingede ord for denne gang, vi kakles!