03 februar 2009

Banebrytende brødbaking

Som sikkert en del av dere vet, har jeg en tendens til å bake mitt eget brød, og jeg er stadig på jakt etter nye muligheter og variasjoner innen brødbakingen.

Når forrige bakst nærmer seg fortært, finner jeg frem bakebollen og strider til verket. I dag prøvde jeg en ny variasjon. Å kalle dette banebrytende brødbaking er kansje å ta i litt kraftig, men men. Jeg blandet i alle fall en ny igrediens i deigen. For første gang i min bakerkariere eksprimenterte jeg med mandler. Jeg fant en pose mandler som har ligget siden litt før Jul. De smakte fremdeles bra og virket ok, så jeg hakket dem opp og integrerte dem i brødeigen. I skrivende stund står brødeigen til heving, så resultatet er foreløpig ukjent. 

Hvis noen av dere mine kjære lesere har noen baketips, eller forslag til andre banebrytende igredienser. Ikke hold det for deg selv, men del deg gjerne med meg som komentar til dette innlegget. Hvis det ikke er for radikale tips jeg får, så er det store muligheter for at de blir utprøvd.

12 kommentarer:

Miriam sa...

Brødtips til brødbakar Danbolt;)
Hakka valnøtter
Oregano
Anis
surmjølk eller rømme

eg tippar du er flinkare til å bake brød enn Christian sine mursteinsresultat eg har sett her i huset;)

Andreas sa...

Jeg vet ikke om jeg er flinkere enn hansen, men takk for tips, de kommer nok til å bli utprøvd.

Anonym sa...

Først: Jeg liker dårlig at du snakker stygt om mitt bakeverk, bak min vegg!
Til slutt: Jeg heter Hanssen med to s'er!

Anonym sa...

Oisann Christian! Vart du veldig såra no?!?!:s Eg synst du er den av gutta med best innsats i kvartfall, om det er noko til hjelp;)

Anonym sa...

Oisann Christian! Vart du veldig såra no?!?!:s Eg synst du er den av gutta med best innsats i kvartfall, om det er noko til hjelp;)

livilaiv sa...

Heisann Andreas!
Då har eg gitt deg ein liten utfordring! Kos deg:)

Andreas sa...

Jeg beklager Hanssen, det var ikke meningen å såre deg med å skrive hanssen med en s. Det var en redaksjonell glipp, og jeg takker for bemerkningen. Dette blir selvsagt evaluert og gransket intert slik at det ikke gjentar seg.

Anonym sa...

Bra! Regner med det blir en het sak på neste redaksjonsmøte! Ellers ser du ut som du klarer deg bra med bakingen! Er det like bra som mor Danbolts beste, som vi hadde i Oppdal?

Solveig sa...

Du kan prøva me forskjellig urter, det e ganske godt:) Eller litt "gourmet salt" på toppen..

Roger sa...

Noe ble utelatt fra forrige post..
Sjekk www.tenklubben.blogspot.com for å se film av Andreas i ferd med å legge an på noen smårips med sine etterhvert velkjente dansetrinn.. Her kommer hele reportoaret til sin rett!

Yngve og Ragnhild sa...

Takk for tipset, Roger;-) Som storesøster er det viktig å følge litt med på hva lillegutt bedriver tiden med(!) Andreas: du har kanskje vært litt for mye på leir???

Anonym sa...

Tips fra Helge U: Ta i enten litt poteter eller resten av lørdagsgrøten:) Det er faktisk veldig godt:)