02 juli 2009

Andreas Jordsalfar syslar viare

Hei og morn. Jeg er visst i live enda. Dagene flyr i spennende forelesninger om den Arianske striden, den Jødiske krig, midtøstenkonflikt og andre spennende temaer, men selvfølgelig skjer det jo andre ting også som er litt lettere å få et bilde av...




Her ser du en modell av Jerusalem på Jesu tid. Denne modellen på ca 20 x 10 meter befinner seg på Israel museum sammen med masse andre spennende ing som Qramrullene og andre funn fra fordums tid. Skulle du havne i Jerusalem en gang, så er det verdt et besøk...

... En kan jo ikke bare gå på museum. Det ville blitt for dumt. Så det her bilde er tatt fra Hebrew University som er et middels sort universitet med ca 24000 studenter. Her fikk vi en forelesning med professor Eyyl Ben Ari, om den Israelske hær i midtøstenkonflikten, og om konflikten generelt. Landsbyen på bildet er Arabisk, og ligger rett nedenfor universitetet. landsbyen var delt i 2 av en etter hvert ganske kjent mur, noe som desverre ikke kommer frem av bildet, men som ikke er spesielt populært blant innbyggerene.
Som en god jordsalfar har jeg selvfølgelig gått via dolarosa (lidelsens vei) som er der Jesus gikk fra det siste forrhør til Goldgata. Her er et maleri av hvordan man tenker seg at Jesus satt når han satt i fangenskap.


Som kurositet har jeg med denne vespaen 200cc. Som alt annet kjøretøy her oppe i den hellige by var den godt bulket. Jaja, nok om det....



... Vi måtte jo en tur gjennom Hiskiatunellen som ble laget av Kong Hiskia ca 700talletf.kr og fungerte som vannforsyning inn i byen. Vannivået var 70cm, og når til livet hvis du er kort nok.

Her ser du tunellen som er 530 meter lang og hugget i stein. masse arbeid, og kong Hiskia gjorde det sikkert ikke på egen hånd....


Som kurositet har jeg forsøkt å få med grottesang av noen smukkne mannsrøster.




I skrivende stund har vi nå steget ned fra den hellige by og befinner oss i Bet Jala, nabobyen til Betlehem. Dette er en Arabisk by mitt på vestbredden, og jeg gleder meg til forelesninger om Islam, møte folkene, spise maten og å se mesterens fødested. Ha en fortsatt god sommer. ;O)

9 kommentarer:

Aina sa...

Jeg er ikke misunnelig, jeg er ikke misunnelig, jeg er IKKE misunnelig...!

Andreas sa...

Jaja, du har det sikkert bra i Norge, jeg hadde vert kjempemisunnelig. d=O)

Roger sa...

Flott at du tar ansvar for andrestemmen også i midtøsten

Andreas sa...

Roger.. Det var ikke jeg som hadde det ansvaret, jeg bare filmet.

Anonym sa...

så spennende Andreas!
har kjempe lyst å dra til Jerusalem jeg også!
om ikke lenge setter jeg nesen mot Bosnia, Medjugorie. Pilgrimstur og ungdomsfestival. Der Maria åpenbarte/åpenbarer seg.
Det gleder jeg meg til!
Ha en fantastisk ferie videre!

Arne sa...

הי!
כיף לקרוא על העסק שלך בארץ הקודש!
שיהיה לך טוב המשיך הנסיעה!

בברכה

Andreas sa...

Emilie: Vi får ta en Jerusalemstur senere, også må du ha en god tur til Bosnia ;O)
Arne: Takk for det, Så bra at du liker blogginlegga mine om det hellige land. Må du ha en fortsat fin og velsignet sommer, så forbigås vi plutserlig.

Trygve sa...

Hei kjære broder, super blogg, men Israel er da mye mer en gamle ruiner og historie... Hvor er alle fuglene hen? Kjære broder du må da ha sett en fug eller to????

Roger sa...

Ja, en spurv eller to er vel på sin plass i dette bibelske landskapet?